گلبرگی از همه چیز و همه جا
گلبرگی از همه چیز و همه جا

گلبرگی از همه چیز و همه جا

گلبرگ

یکصد و بیست فرمان برای مدیریت

یکصد و بیست فرمان برای مدیریت

۱- قاطع،امامهربان باشید.

2- جدی ،امالطیف باشید.

3- در انجام کارها روی شیوه‌ای خاص تأکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه‌تر و بهتری شما را به مقصد برساند.
4-
توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهکارهای حیاتی و استثنایی خلق کرد.
5-
به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارایی کارمندان مؤثر است.
6-
با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه کاری آنها را از بین نبرید.
7-
از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
8-
با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نکنید.
9-
در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، کوشا باشید.
10-
برای ارتقای سطح دانش کارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، کلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره گیرید.
11-
دقت کنید که توبیخ کارمند خطاکار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
12-
در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
13-
سعی کنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
14-
طوری رفتار کنید که دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب کنند و آینده کاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم کنند.
15-
هرگز در حضور کارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نکنید.

16- همواره معلم باشیدویادتان باشدکه همکاران شماازرفتارشمابیشترازگفتارشمامی آموزند.

17- شمایانماینده شمابایددرهمه صحنه های شادی وغم همکارانتان حضور داشته باشد.

18- با شروع به موقع جلسات، وقت‌شناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
19-
در انجام کارها به سه نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
20-
انتقاد پذیر باشید.
21-
با بی‌توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی‌ارزش نکنید.
22-
با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی‌شود.
23-
خواسته‌های خود را روشن بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان از جزئیات وظیفه‌ای که به عهده آنان است، مطلع هستند.
24-
از هر کس، مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
25-
وظایف کارمندان را متناسب با توانایی‌های فیزیکی و حرفه‌ای آنان تعیین کنید.
26-
اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال کنید.

27- در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ کنید و چند استراتژی بحران‌زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش‌بینی و طراحی کنید

28- از رفتارهایی که شما را در سازمان عصبی معرفی می‌کند، پرهیز کنید.
29-
انتقامجو نباشید.
30-
زمان پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌ها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممکن است اجرای یک طرح خوب در زمان نامناسب با شکست روبه‌رو شود.
31-
در مورد چیزی که نمی‌دانید، به کسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی‌دانم، هراسی نداشته باشید.
32-
با محول کردن مسئولیت به کارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم کنید.
33-
بدون تفکر و درنگ پاسخ ندهید.
34-
نحوه چیدمان میز کارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب کنید که افراد در محل کارشان بیش از حد مجاز با هم به گفت‌و‌گونپردازند.
35-
همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شکوه شما می‌افزاید.
36-
اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت‌پذیری می‌دهد.
37-
سیستم پیشنهاداتی را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به کارمندان اطمینان دهید که به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می‌کنید.
38-
مطمئن شوید که حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت می‌شود.
39-
چند ساعت از یک روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت‌وگوی رودررو با کارمندان اختصاص دهید.
40-
در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شرکت کنید.
41-
با درایت و زیرکی همیشه در کمین شکار فرصتهای طلایی باشید.
42-
صبر و حوصله را از مهمترین ارکان موفقیت تلقی کنید.
43-
مسئولیت‌پذیر باشید.
44-
به منظور اطلاع حاصل کردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
45-
چند تکه کلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب کنید.
46-
تفکر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت‌تر از پیدا کردن چاره‌ای برای تغییر آنچه عنوان شده می‌باشد.
47-
با بی‌اهمیت جلوه دادن کارهای کارمندان، زحمات آنان را بی‌ارزش نکنید.
48-
به هر کس فراخور فعالیت و بازده کاری‌اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حرکت افراد شایسته گروه را کند نکنید.
49-
اجازه ندهیدبارمسئولیت کارمندان بی‌کفایت بر دوش کارمندان ساعی تحمیل شود زیرا افراد ساعی انگیزه خود را از دست می‌دهند.
50-
دانش حرفه‌ای خود را تا حدی بالا ببرید که در موارد لزوم در مقابل کلیه سؤالات حرفه‌ای حاضر جواب باشید.
51-
هنگام دست دادن، دست افراد را محکم و صمیمانه بفشارید.
52-
وقتی عصبانی هستید، درباره دیگران تصمیم‌گیری نکنید.

53- هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید، زیرا به طور یقین، انگیزه آنها برای تلاش از بین می‌رود.

54- سعی کنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید.

55- به کارمندان ساعی و متعهد بگویید که چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید.
56-
هیچگاه اجازه ندهید کسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
57-
به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن‌بینی قضاوت نکنید.
58-
خشکی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل کنید.
59-
از سرزنش کردن دیگران در جمع خودداری کنید.
60-
برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه‌رسانها احترام قائل شوید.
61-
روز تولد کارمندان، کارت تبریکی را که توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال کند.
62-
در موقع امضا کردن نامه‌‌ها و مکتوبات آنها را به دقت مطالعه کنید و از امضا کردن آنها، زمانی که حوصله و تمرکز ندارید پرهیز کنید.
63-
خوش‌‌ژست و خوش‌بیان باشید و در جمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید.
64-
با قدردانی به موقع از کارمندان، انرژی کاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت کنید.
65-
موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید.
66-
هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید.
67-
سعی کنید اسامی کارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت کردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
68-
همواره به خاطر داشته باشید به کار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌کاهد.
69-
امین و رازدار افراد باشید.
70-
روی اشتباهات خود پافشاری نکنید و بی‌تعصب خطاهای خود را بپذیرید.
71-
تا صحت و سقم مسأله‌ای روشن نشده، کسی را مؤاخذه نکنید.
72-
معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
73-
نکات جالب و پندآموز کتابهایی را که می‌خوانید، در دفتری یادداشت کنید و در موارد مناسب آنها را به کار ببرید.
74-
انعطاف‌پذیر باشید.
75-
بدون توهین به عقاید دیگران، با آنها مخالفت کنید.
76-
نسبت به قول خود پایبند باشید.
77-
در موقعیت‌های بحرانی بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند.
78-
برای حرف زدن زیباترین و خوش‌آهنگ‌ترین الفاظ را انتخاب کنید.
79-
ریسک‌‌پذیر باشید.
80-
نحوه استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با کار خود را بیاموزید.
81-
برای ثبت ایده‌های درخشانی که ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید.
82-
کتابخانه سازمان را به روز کنید و اسامی کتابهایی را که اضافه می‌شود به صورت لیست منتشر شده در اختیار کارمندان قرار دهید.
83-
مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسئولین و سرپرستان نیست.
84-
به واسطه مدیر بودن خود، از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
85-
در اولین فرصت به مشاجرات و کدورتهایی که بین کارمندان پیش می‌آید، حکمیت کنید و برقرار کننده صلح و آشتی باشید.
86-
از انحصاری کردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز کنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهره‌مند شوند.
87-
به منظور جلوگیری از تک‌روی و رقابت‌های ناسالم، روحیه انجام کار گروهی در سازمان را تقویت کنید.
88-
از عنوان کردن فرامین غیرقابل اجرا و غیرمنطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشه‌دار کردن شخصیت حرفه‌ای شما پیامدی ندارد.
89-
عملکرد افراد را در زمان اضافه‌کاری کنترل کنید تا بدینوسیله از سوء استفاده افراد ناشایست در سازمان جلوگیری شود.
90-
اموال مهم سازمان را بیمه کنید.
91-
در سلام کردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید.
92-
مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است.
93-
عیب‌جو و بهانه‌گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود.
94-
هرگز از خاطر نبرید انسان، اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتکار می‌تواند برای هر مشکلی، راه حل مناسبی پیدا کند.
95-
از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.
96-
حتی وقتی موردی پیش آمده که به شدت ترسیده‌‌اید، اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.
97-
سازمان را برای اخذ نشریه‌های تخصصی آبونه کنید.
98-
هیچکس را دست کم نگیرید.
99-
آرام و شمرده صحبت کنید.
100-
زمانی که از کسی اشتباهی سر می‌زند، با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده کنید، نه با توهین و ناسزا.
101-
به اندازه کافی استراحت کنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد کند.
102-
هر از گاهی جلسه‌ای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان ترتیب دهید تا از صحبت عملکرد و برنامه‌های آنان مطمئن شوید.
103-
سرپرستان و مسئولین، پل ارتباطی مدیریت و کارمندان هستند، تا از استحکام این پل مطمئن نشده‌اید بی‌محابا گام برندارید.

104- کارمندان را تشویق کنید تا با ابتکار در انجام کارهایشان راههایی برای صرفه‌جویی و پایین آوردن هزینه‌ها پیدا کنند.
105-
به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.
106-
نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید.
107-
با اولین برخورد، در مورد کسی قضاوت نکنید.
108-
حس ششم خود را نادیده نگیرید.
109-
هر کسی را فقط با خودش مقایسه کنید، نه با دیگران.
110-
اعجاز عبارات تأکیدی و مثبت را نادیده نگیرید.
111-
از انجام هر جابه‌جایی برای نیروی انسانی در محیط کار، نمی‌توان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود. اگر جابه‌جایی کارمندان اصولی و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان کاری و دلزدگی آنان از کارشان می‌‌شود.
112-
مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیاده‌سازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام کنند، زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبیت شما کاسته خواهد شد.
113-
با هر نوع بی‌انضباطی مبارزه کنید.
114-
روز خود را با خوردن صبحانه‌ای مقوی آغاز کنید.
115-
حتی اگر سن شما از کارمندان کمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد کنید تا لقب "پدر سازمان" را کسب کنید.
116-
در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و اخذ تصمیمات از کارکنان نیز نظرخواهی کنید تا با این مشارکت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و کارکنان برقرار گردد و حس مسئولیت‌پذیری افراد افزایش یابد.
117-
از کارکنان بخواهید اگر با مشکلی روبه‌رو می‌شوند ضمن اعلام آن مشکل چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند.
118-
گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارد اتاق کارکنان شوید و شخصاً با آنان به گفت‌وگو بپردازید.
119-
با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه کاری افراد را بهبود ببخشید.
120-
مشوق و ترویج‌دهنده کار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی کارکنان جایگزین رقابت‌های ناسالم شود.